خانه >> سلامت >> سلامت و پزشکی >> تاثیرات استرس به روی قند خون !
. .

تاثیرات استرس به روی قند خون !

تاثیرات استرس به روی قند خون ! , سلامت و پزشکی

تاثیرات استرس به روی قند خون !

استرس‌‌های زندگی روزمره به طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. افرادی که متحمل فشار زیادی در طول ساعت‌های کاری خود می‌شوند در مواردی دیابت‌شان کنترل نمی‌شود.

آمارها نشان می‌دهد، دیابت خطر ابتلا به مرگ زودرس را تا ۵۰ درصد افزایش داده و یکی از عوامل عمده مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود. دیابت بیماری‌ای است که بدن به صورت طبیعی قادر به تنظیم قند خون نیست. این بیماری شایع‌ترین بیماری متابولیک است که عوارض جبران‌ناپذیری دارد.

دکتر جواد رضا باهوش، متخصص بیماری‌های غدد داخلی به جام‌جم می‌گوید: با توجه به شیوع روز افزون بیماری دیابت، می‌توان با داشتن برنامه غذایی مناسب و فعالیت جسمانی کافی و کنترل استرس، از ابتلا به آن پیشگیری کرد. تغذیه مطلوب، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن از عوامل مهمی است که فرد را در برابر ابتلا محافظت می‌کند و کاهش وزن، مقاومت به انسولین را کم می‌کند.

رژیم غذایی موثر

این متخصص می‌گوید: افراد با رژیم غذایی مناسب ممکن است کمتر دچار دیابت شوند. برای پیشگیری و کنترل این بیماری باید میزان قند خون کنترل شود.

در واقع تغییر رژیم غذایی با کنترل دیابت رابطه مستقیمی دارد. در رژیم غذایی این افراد نان، برنج و سیب زمینی را حذف نمی‌کنیم چون فرد به کربوهیدرات نیاز دارد. استفاده از قندهای مصنوعی، خوردن شیرینی‌جات، میوه‌های شیرین، استرس و کاهش فعالیت بدنی یعنی ورزش کردن، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

مواد دیگری که باید از رژیم غذایی این بیماران حذف شود، چربی‌ها هستند. در این بیماران چربی خون در کنار قند خون بالا ریسک عوارض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

پرتگاه بیماران دیابتی استرس

با توجه به این که یکی از عوامل مهم در کنترل دیابت، کنترل استرس است و با در‌نظر گرفتن این که استرس یکی از عناصر اصلی زندگی امروزی است و به نوعی دلیل خیلی از بیماری‌های شایع است، به چه میزان در ایجاد و تشدید دیابت نقش دارد؟

دکتر باهوش:

افرادی که استرس‌ زیادی را در طول روز مثلا در محیط کار یا خانواده تحمل و تجربه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی هستند

دکتر باهوش در پاسخ به این پرسش می‌گوید: افرادی که استرس‌ زیادی را در طول روز – مثلا در محیط کار یا خانواده- تحمل و تجربه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی هستند. استرس، بیشتر از رژیم غذایی بر افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش قند خون موثر است. به گفته این متخصص، کاهش اثرات مخرب استرس در طولانی مدت و فراهم کردن شرایط آرام و به دور از تنش در زندگی، باید از اولویت‌های برنامه‌ریزی یک فرد دیابتی باشد، زیرا استرس پیامدهای منفی زیادی برای این بیماران دارد.

کنترل قند با پیاده‌روی

وی با اشاره به این که ضلع سوم درمان دیابت، فعالیت‌های ورزشی است، می‌گوید: ورزش یکی از برنامه‌هایی است که به نفع بیماران مبتلا به دیابت است. همچنین فعالیت بدنی عامل موثری در حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود کنترل قند خون و چربی می‌شود. ورزش‌های هوازی و تمرین‌های آیروبیک در کنترل دیابت موثر است. همچنین این فعالیت‌ها باعث کاهش کلسترول خون شده و از سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

در مبتلایان به دیابت، ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده روی بسیار مفید است.

وی می‌گوید: هر فرد دیابتی لازم است روزانه ۲۰ دقیقه به طور منظم فعالیت بدنی داشته باشد. این نکته را فراموش نکنیم، بیمار دیابتی به هیچ عنوان نباید مدت زمان طولانی در خواب باشد و یکجا بنشیند.

[pro_ad_display_adzone id=”6145″]

البته یادمان باشد ورزش مانند انسولین عمل می‌کند، اگر از داروهای خوراکی برای کنترل دیابت استفاده می‌کنید، حین ورزش مراقب افت قند خون باشید. لازم است پیش از تصمیم به ورزش‌های سنگین با پزشک معالج مشورت کرد تا علاوه بر وضعیت قند خون، وضعیت بیماری قلبی نیز بررسی شود.

مشکلات جنسی بیماران دیابتی

دیابت بزرگ‌ترین اثر مخرب خود را در سیستم عروقی می‌گذارد. دکتر باهوش می‌گوید: این بیماری عروق شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ایجاد اختلالاتی در عروق قلب و ارگان‌های جنسی می‌شود. در واقع یکی از شایع‌ترین عوارض مرض قند و بیماری دیابت، اختلال سلامت جنسی بیماران دیابتی و تحت تاثیر قرار گرفتن روابط زناشویی است. همچنین گاهی دیابت روی عروق کلیه تاثیر گذاشته و سبب بیماری نفروپاتی می‌شود. در این صورت لازم است پزشک بیمار را به دقت معاینه کند و درمان‌های لازم صورت گیرد.

تاثیرات استرس

به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد: 0 میانگین: 0]
کانال تلگرام آریاهوم

مطلب پیشنهادی

40 كليد طلايي براي داشتن يك زندگي متفاوت

۴۰ كليد طلايي براي داشتن يك زندگي متفاوت

۴۰ كليد طلايي براي داشتن يك زندگي متفاوت روزانه ۱۰ تا ۳۰ دقيقه قدم بزنيد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 2 =

*