خانه >> سبک زندگی >> روانشناسی >> ۱۰ نکته ساده برای غلبه بر ترس
. .

۱۰ نکته ساده برای غلبه بر ترس

10 نکته ساده برای غلبه بر ترس , روانشناسی

۱۰ نکته ساده برای غلبه بر ترس

 

وقتی از انجام کاری یا روبرو شدن با فردی وحشت داریم، چه کنیم؟ چگونه بر ترس خود فائق آییم؟ رت پاور، یکی از موسسان شرکت وایلد کریشنز، ده نکته ساده را برای برای غلبه بر ترس پیش روی ما قرار داده تا بر ترس‌های خود چیره شویم.

ترسیدن بخشی از انسان بودن است و هر شخصی آن را تجربه خواهد کرد. ترس حتی می‌تواند جان شما را نجات دهد. حتما دلیلی وجود دارد که از یک خودروی در حال حرکت بیرون نپریده‌اید.

اما وقتی از انجام کاری که می‌خواهید یا مجبورید انجام دهید، واهمه دارید، چه باید کنید؟

۱. ترس خود را بشناسید
بسیاری از مردم می‌گویند که از سخنرانی در جمع، واهمه دارند. اما اگر دقیق‌تر بنگرید، می‌بینید که نگرانی اصلی آن‌ها این است که دیگران آن‌ها را نالایق و ناکارآمد ببینند یا می‌ترسند که کنترل خود را روی استیج از دست بدهند. اگر قرار است با یک دزد بجنگید، احتیاجی نیست که برای نبرد با یک اژدها آماده شوید. پس از خودتان بپرسید «واقعا از چه چیزی می‌ترسم؟»

۲. اهمیت آن را بسنجید
چقدر بد خواهد بود اگر، به آن سوسک دست بزنید، وارد آسانسور شوید، یا به اشتباه خود در برابر رئیستان اقرار کنید؟ آیا شما را خواهد کشت؟ آیا همسر شما به خاطر آن ترکتان می‌کند؟ آیا باعث نابودی دنیا خواهد شد؟ اگر سعی کنید و واقع گرا باشید و بدانید که چقدر اوضاع می‌تواند بد باشد، شاید بفهمید که واقعا نمی‌ترسید.

۳. سعی کنید نکات مثبت را ببینید
هر چه نباشد، انجام کاری که شما را می‌ترساند، باعث توقف نگرانی درباره آن می‌شود. و گاهی دلایل خوبی برای انجام آنچه از آن واهمه دارید، وجود دارد: اگر یک عصب کشی را تحمل کنید، دیگر لازم نیست نگران از دست دادن استخوان فک خود باشید. شما باید بتوانید بین احتمالات (و قعطیات) خوب و بد تعادل ایجاد کنید.

۴. گذشته را به یاد داشته باشید
اگر این مقاله را می‌خوانید، پس حتما در سنی هستید که کاری را که شما را می‌ترسانده، انجام داده باشید. شاید روزی به مدرسه رفته باشید، بدون این که تکالیف خود را انجام داده باشید، یا از فردی زیبا برای شرکت در یک مهمانی دعوت کرده باشید یا برای تیم ورزشی دانشگاهتان اقدام کرده باشید. نتیجه چه بود؟ آیا حتی اگر نتیجه آن چه می‌خواهید نبود، آیا از انجام آن خوشحال نیستید؟ تاریخ لزوما خود را تکرار نمی‌کند اما ما می‌توانیم از آن عبرت بگیریم.

۵. هرگز نگویید «نمی‌توانم»
بسیاری اوقات مردم احساس ترس می‌کنند، چون به خود افکار منفی القا می‌کنند، مانند «من همیشه شکست می‌خورم» یا «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم». در عوض بگویید «من موفقیت‌های زیادی دارم» و «من می‌توانم این کار را امتحان کنم». قبل از انجام کاری، برای آن نتیجه بد پیش‌بینی نکنید.

۶. مراقب خودتان باشید
اگر خسته یا گرسنه هستید یا لازم است که به دستشویی بروید، بهتر است افسار را به دست احساسات خود بدهید. نفس عمیق بکشید، کمی بیسکوئیت بخورید، چرتی بزنید… هر کاری که لازم است برای دستیابی به آرامش فیزیکی انجام دهید و خواهید دید که ذهن شما نیز آرام خواهد شد.

۷. نظر دیگران را بپرسید
شما حتما دوستان، همکاران و خانواده‌ای دارید که دوست دارند نظرشان را به شما بگویند. روی آوردن به کسی که به او اعتماد دارید، به شما قدرتی می‌دهد که نمی‌دانستید از آن بهره‌مند هستید.

۸. از کارهای کوچک آغاز کنید
هیچکس از همان اول با یک دوچرخه ۲۰ دنده از یک تپه بالا نمی‌رود. اول باید با چرخ کمکی یک بار دور خیابان چرخید. اگر از سگ‌ها می‌ترسید، به جای مراجعه به انجمن حمایت از حیوانات، با نگاه کردن به عکس سگ‌ها شروع کنید. اگر از صحبت در جمع می‌ترسید، ابتدا برای گروه خود صحبت کنید سپس به سراغ سخنرانی بروید.

۹. تمرین، تمرین، تمرین کنید
از انجام کارهای ترسناک، یا ناخوشایند، یک عادت برای خود بسازید. پوشیدن جوراب لنگه به لنگه را امتحان کنید یا در ماشین خود با صدای بلند آواز بخوانید، یا از یک نوزاد پرستاری کنید. کسانی که کارهای سخت را انجام می‌دهند، آن‌ها را به طور مداوم انجام می‌دهند. ما اعمال خودمان هستیم.

۱۰. تظاهر به شجاعت کنید
شجاع‌ترین فردی که می‌شناسید کیست؟ آیا آن‌ها کاری را که شما از انجامش می‌ترسید، انجام می‌دهند؟ چگونه؟ موقع انجام آن چه حالتی دارند؟ تظاهر کنید که همان فرد هستید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. به من اعتماد کنید، هیچکس نمی‌داند.

به یاد داشته باشید که ترس طرف شماست، قرار است به شما کمک کند نه این که شما را کنترل کند. از آن به سود خود استفاده کنید، نه بر علیه خود، آنگاه می‌توانید بر همه چیز غلبه کنید.

 

منبع : نقدستان

loading...
کانال تلگرام آریاهوم

مطلب پیشنهادی

5 راهکار شگفت انگیز برای مبارزه با بی حوصلگی

۵ راهکار شگفت انگیز برای مبارزه با بی حوصلگی

 مبارزه با بی حوصلگی «امروز خیلی بی‌حوصله‌ام»؛ این جمله را همه ما در طول زندگی‌مان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =

*